Çocuğum kendi kendine yemek yemeyi nasıl öğrenir?

Uzun,yoğun ve aksiyonlu geçen kısa bir aradan sonra Merhaba :)
Aslında bu zaman zarfına birçok şeyi sığdırdık, ve hala devam etmekteyiz ama ben uzun zamandır paylaşmak istediğim bir konuyu yazmak istiyorum.
Başlıkta da yazdığım gibi eğer çocuğunuzun kendi kendine yemek yemeyi öğrenmesini istiyorsanız öncelikle ona bu imkanı tanımalısınız.
Kızım genelde bizimle sofrada, bizim gibi sandalyede oturuyor. Yinede ara sıra yemek masamızı kullanmaya devam ediyoruz. Altı halı olmayan, parke/laminat veya kolay silinebilecek yere koyuyorum sandalyeyi (Siz altına gazete de serebilirsiniz, sonra toplayıp atarsınız)
  • Sonra İkea'dan aldığım, uzun ve üzeri kolay silinebilir önlüğü geçirip eline kaşığı ve çatal bıçak olmadan yiyebileceği tabağı veriyorum. 
  • (İlk resimde görüldüğü gibi ara sıra önlüğü atıyor, ama bu sorun değil, tekrar takıyoruz :) )
  • Sonra zaten bizi izlediği için kendisi hevesle hareketlerimizi yapmaya çalışıyor. Kenara dökülenleri göstererek tabağına geri koyuyorum. Zaten çocuklar anne ve babalarının aynalarıdır der psikolog bir arkadaşımız. Gösterdiğimiz herşeyi, sabırla, usanmadan, kızmadan sürekli tekrarlıyoruz. 100 % olması bu yaşlarda imkansız olsada, en azından yapmaya çalışıyor. Bu bile müthiş :)
  • Yani düşenleri tabağa geri koyuyor. Yedikten sonra benden gördüğü şekilde güya masasını siliyor, tabii mamalar yere iniyor. Ama sandalyemizin durduğu yer halı olmadığından kolayca siliniyor. Kuzum bu sayede her geçen gün daha başarılı ve kendine daha güvenerek hareket ediyor.
  • Bu instagram'da paylaştığım bir fotoğraf. Ben eline çok sevdiği yoğurdu da veriyorum. Ve evet önlüğünü yine çıkarıp atıyor,üstünü başını batırıyor. Ama bu da sorun değil.Üstünü çıkarıp hop makinaya, saçlarına gelmişse kuzumu hop banyoya, yoksa sadece elini yüzünü yıkıyor ve bezle masasını siliyorum. 
  • Çocuklar için ellemek,ağıza almak gelişimi açısından da çok önemli. Kendi başına yemek istediği herşeyi vermeye çalışıyorum. Çok aç olunca zaten yedirmemi istiyor. Biraz doyunca ver diyerek kaşığı elimden alıp yemeye başlıyor.
Birde kurallarımız var:
  • Yemek sadece sofrada yeniyor. İsterse, ki bunu büyük annelerde alışmıştı maalesef, başlarda ağlıyordu. İgnore ettik. Kızmadık da. Sadece hayır. Sonra bu ağlamalar mızmızlanmaya döndü. Ve sonra paşa paşa gelip sofraya oturdu. Büyük annelerde hala eline verirler ve hala arada bir gezer, ama evde yapmaz artık :) Büyüklere birşey diyemiyorsun, ve  sonuçlarını da onlar çekiyor değil mi?! :)
  • Biz çay içerken, aynı bardakta ona süt veriyoruz. Azar azar dolduruyoruz çünkü bardakla artık kendi içiyor. 
  • Ona da tabak ve çatal veriyoruz, ve bizim gibi sofrada oturup yemek inanılmaz mutlu ediyor :)
  • Bıçak kullanmaya devam ediyoruz, ona ise ' bu çocuklar için tehlikeli elin uf olur' diyerek çocuk ve büyük arasındaki farkı da anlamasını sağlıyoruz.(Asla korkutmadan!) (Umarım anlıyordur, çok olumlu tepki veriyor. Aa uf diyor ve almıyor eline) 

Bizim yemek maceramız böyle. Umarım birilerine fikir olmuştur umarım sizde faydasını görürsünüz. Yani halı olmayan yerde sandalyesi üzerinde özgürce, keyif alarak, yemek yemeyi,içmeyi öğrensin. Ve yaklaşık 2,5 aydır çok iyi gidiyoruz ;)


Siz nası öğrettiniz? Neler denediniz?
Herkese keyifli, huzurlu bir hafta diliyorum ;)

Yorumlar

  1. Benim kizim da cok hevesli su donemlde.Kendimi pislige alistirmaya calisanlardanim bende. Ama sizinkinin yogurt resimlerini gorunce henuz bu kadar cesur olmadigimi farkettim:) benim kizim 14 aylik. Uzun suredir yiyebilecegi turden seyleri kendi eliyle yemesine musade ediyorum. Ama kasik ve catal esliginde olunca portre degisyor tabi. Napalim onun saglikli gelisimleri icin sevgi yada uyku kadar gerekli bu ksisel beceriler. Onlarla birlikte sabri ve herseyi yeniden ogreniyoruz.
    Tum annelere kolay gelsin:))

    YanıtlaSil
  2. Bu arada sizin melek ne kadarlik?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba
      şu anda kızım 17,5 aylık. Bizde yaklaşık 15 aylıkken başladık. Ondan öncede ara ara veriyorduk, ama 1-2 kaşık oluyordu tabakta. İstersen kendinide bu duruma alıştırmak için başta yere gazete ser, toplaması kolay gelir,alıp atarsın hemen. Öpüyorum meleğini, Kolay gelsin ;)

      Sil
  3. Darısı başıma... Ne güzel büyütüyosun kuzunu ben ise iki arad bir derede alelacele birşeyler öğretmeye çalışıyorum :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sende dev,harika bir projenin basindasin,ve eminim melegide cok güzel yetistiriyorsundur. ;)

      Sil
  4. diloşa henüz kaşık vermedim.. ama çatalla yiyebileceği şeyleri kendi başına yiyebiliyor.. çatalla alamadığında eller devreye giriyor ama olsun.. böyle böyle öğrenecekler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aynen öyle, herkesin en basta bu ise keyifle yaklasmasi önemli,gerisi zaten geliyor ;)

      Sil
  5. tamamen aynı yöntemi denedim, başlarda elle yemesine izin verdiğimi gören büyükler böyle alıştırma falan dedi, bildiğimden şaşmadım şu an çok güzel yemek yemeyi öğrendi. ama hala ara sıra eline alıp yediğide oluyor .) bende senin gibi masada yeme kuralı var ama buyukler o gezerken tabakla arkasında dolaşıp aman bir lokma yese bari dedikçe Derin onu oyun yapıp yemediği gibi koşuyor onları da tabakla peşinden koşturuyor.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hic sevmiyorum su tabakla pesinden kosulmasina, ama maalesef annemde yapiyor.Neyseki evdeki kurallari biliyor ;)

      Sil
  6. Harika anlatmışsın! Kızım henüz 9aylık ama kendisi yemeye çalışıyor ben de müsade ediyorum. Bugün yiyecek döktüğü yerleri silerken bu yazını düşünüp gülümsedim :) Öperim Melisayı muck x

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sende cok güzel yorum yazmissin, öperim minik melegini ;)

      Sil
  7. Çok güzel bilgiler,benim çocuklarım 1,5yaşında kendileri yemeye başlamıştı ayrıca güzel yorumunuz için teşekkür ederim:)))

    YanıtlaSil
  8. kuzenimin eşi bebeğin eline küçük çatalı kendi eline büyük çatalı alıp yemesini sağlıyordu ama her öğünün sonunda evdeki tüm çatallar kirleniyordu her nasılsa :s
    bence de masaya oturması ve büyükleri taklit ederek gerekirse bir şeylere "hayır" diyebilerek öğrenmesi en iyisi. yoksa bu devirde çocukların şımarmak konusunda sonu yok her şey isteyebilirler ve disiplin alabilecekleri tek yaşlar bu küçük yaşları

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizimde hayır dediğimiz şeyler var, yani sınırlar var. Bunun için ikimizde aynı duruşu sergiliyoruz, yani birimiz hayır derse diğeri de her zaman onaylıyor ve evet demiyor. Bazen sınırlarını zorlamaya çalışıyor, huysuzluk yapıyor, ama biz sakin duruyoruz ve asla sinirlenmiyoruz. Baktı olmuyor, oda eski şeker haline dönüyor :)

      Sil
  9. Aaaahhh ah raziyim heryerin batmasina yeterki yeseee

    YanıtlaSil
  10. benim oğlum 20 aylık oldu ve eline hiç bir şey almıyor. ne yapıcam ben bana bir çare söyleyin. eline meyve dilimleri veriyorum hiç alıp tutmuyor. 15 aylıkken mandalina ve üzüm tanelerini alıp yiyiyordu. artık onları da almıyor. eline kaşığı veriyorum hiç oralı değil tutmak istemiyor, ben verince güzel güzel yiyiyo. eliyle hiç bişey tutup kendisi ısırarak yemiyo, kocaman adam oldu ya yardım edin bana.

    YanıtlaSil
  11. Merhaba, bana yardım edin oğlum eline hiç bişey alıp kendisi yemek istemiyor. 20 aylık oldu. 15 aylıkken mandalina ve üzüm tanelerini alıp yiyiyordu. uzun zamandır onları da almıyor, yemiyor. eline kaşığı veriyorum hadi sen de al bizim gibi ye diyorum. yok hiç oralı değil kaşığı tutmuyor. ben verince yemek yiyiyor. fındık, badem, çubuk kraker bunları eline alıyor. elma armut dilimi veriyorum hiç almıyor, hiç birşeyi tutup ben ısırayım demiyor. kocaman adam oldu ne yapıcam ben ya, herkes ne kadar hevesli olduğundan bahsetmiş çocuğunun, benim oğlum ne zaman heves edicek ya, of of....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güniz Tığlı24 Mayıs 2018 11:52

      Aynı sorunu bizde yaşıyoruz 17 aylık olana kadar bizimle masaya oturur herşeyin tadına bakardı,her ne olduysa şimdi 33 aylık oldu bizimle oturmasına rağmen hiçbir şey yemiyor sadece oynuyor iştahı bitti, ne yapacağımı şaşırmış durumdayım, sevdiği bir çorba onu bile bazen yemiyor her yolu denedim,ve deniyorum çaresizim🤔🤔

      Sil

Yorum Gönder