Her Mevsim yapılabilir: Adım Adım Kuru Tarhana Tarifi



Anne olunca daha becerikli oluyorsun. Bazen asla yapamam dediklerinin alâsını yapıyor,imkansız denilenin en iyisini başarıyorsun..Mesela kendi kendine dikisi ögrenip manto dahi dikmek,asla bu mevsimde olmaz denilsede kuru Tarhana yapmak gibi.. Şubat da yaptığım #Tarhana #Tarifi akşama blogda.. 



Sabah instagram'da ki yazımı da ekleyerek başlamak isterim.
Sevgili Azide 
'Arkadaşımdan Hediyeler, Tarhana bile var adlı', videosunda paylaşmış ve tarifini rica etmişti. Çok iyi oldu, çünkü Şubat'da yapmış olduğum bu Tarhanayı hep paylaşmak istiyordum ve bu vesile ile yayınlayabiliyorum.

Tabii ki büyüklerimizin bir bildiği var ama  evlat sevgisiyle yola çıkan bir annenin başaramayacağı bence çok az şey var. 

Akrabamızdan gelen Tarhana'nın bitişi Şubat ayına denk gelmişti. Özellikle de kızımdan sonra toz,hazır çorbalardan çoktan vazgeçmiştik. Kızıma sık sık Tarhana Çorbası yapıyordum, 
bitince içim sızlamıştı. 

Annelik her fırsatta vicdan azabı demek ya, işte ben o sızıyla ben bunu Allah'ın izniyle yaparım diyerek önce bir araştırma yaptım. İnterneti gezdim,okudum,aradım,taradım. Ailenin kadınlarına sordum. Herşeyi not edip bana uyan bir tarif yaptım kendimce. Hepsinden,kendi damak zevkimizi de düşünerek alışverişe çıktım.

Tüm kullandığım malzemelerin hepsini organik marketten aldım. (Belki annelik vicdan rahatlatması bilemiyorum :) )
Büyükleriminde tavsiyesi ile kendi yaptığım yoğurdu 2 gün sıcak odada bekletip ekşittim.
Malzemeler Yaklaşık olarak 
1kg ev yapımı yoğurt
800 gr domates
750 gr. kadar soğan
7 diş sarımsak
1 demet maydonoz
1 demet nane
1 demet dereotu
900 gr. kırmızı biber
İnce çekilmiş Deniz Tuzu
Karabiber, Pulbiber (az)
200 gr. Keçi Peyniri
4 y.k. domates salçası
Yaklaşık 3 - 4kg Un





  • Tüm Malzemeleri Rondodan geçiriyoruz. (Kabuklarını soyup,yıkayıp,temizleyip vs..)
  • Ardından bu malzemeler yoğurtla karıştırılıyor.
  • Bu malzemelere azar azar un ekleniyor. 
  • 4 gün boyunca her gün toplamı 3-4kg a varan unu, azar azar ekleyip, sabah akşam yoğurdum..(alt üst ediliyor ve bu esnada un eklenerek yapılıyor)
  • Buraya kadar sorun yok. 
  • İşin zor kısmı kurutmada. Daha doğrusu o sınır. Çok kurursa ufaltılması zorlaşıyor.
  • Benim Tarhanayı yaptığım zaman havalar çok soğukdu, hatta kar yağmıştı..
  • 5.gün sabahı şu şekilde mutfağa, pişirme kağıdına dizdim..

    • Sürekli çevirdim..






  • Şu üstteki fotoğrafdaki gibi kenarları kurumaya başlayınca,
  • rondodan geçirdim

  • Eledim. (Eledikçe inceldi). Sürekli elimle karıştırdım,havalandırdım.
    (Üstteki fotoğrafda tüm adımları görebilirsiniz)
    Azmin zaferi ile, her fırsatta karıştırarak,eleyerek kızıma ve sevdiklerime miss gibi Tarhanamı yaptım. Sakın korkmayın, mutlaka deneyin. Malzemelerin yarısı ile yapın isterseniz.
    Keçi peynirini Keşanlı bir teyze söylemişti. Bu sayede tarhana'nın ekşimsi tadı daha belirgin oldu. Ama peyniri koymasanızda olur.
    Kolay gelsin. Şifa olsun ;)


    Yorumlar

    1. Bugun instegramda bi soru sordum ve cevabini aldim :)) evin icinde kurutunuz..allahin izniyle deniyecegim.. daha cocugum yok ama dusunuyoruz, her a 4 gozle bekliyoruh ;)) ve simdiden cocuguma ne nasil yedirebilirim dusunuyorum.. blogunuzu azide hanim sayesinde gordumm..ondan gorup ogrendigim cok sey oldu.. ve sizdende olacak.
      :)) daha yeni incelemeye basladim.. ;)) iyiki sizin gibi iyi yurekli insanlar varda, bildiklerini tecrubelerini bizmle paylasiyor..sevgilerimle sultan..

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Güzel yorumunuz için çok teşekkür ederim. Sevgiler

        Sil
    2. ellerinize sağlık canım.çok leziz ve sağlıklı görünüyor.afiyetler olsun.sevgiler.

      YanıtlaSil
    3. Hiç denemediğim ama sevdiğim çorbadır bu...
      Öyle güzel anlatmışsın ki, gözüme kolay gibi geldi, aldım hemen tarifi :)
      Emeğine sağlık, afiyet olsuun :)

      YanıtlaSil
    4. Ellerine sağlık:)Çok özenli bir post olmuş.Resimler harika.

      YanıtlaSil
    5. Bu kadar kolay bir iş olduğunu bilmiyordum. Ben de mi denesem ki ? :)

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Dene mutlaka, ve sorun olursa yaz. Bekliyorum sonucu ;)

        Sil
    6. çok uğraştırıcı birşey bu tarhana, birgün kayınvalidem eşimle bana tarhananın hamur halini emanet etmek gibi bir hata yaptı ve geldiğinde tarhana her tarafa taşmıştı, karıştırmak gerekiyormuş biz ne bilelim :) Bravo valla ellerinize sağlık, afiyetle yiyin...

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Yılma, gene dene, mutlaka bu defa başarılı olursun. Teşekkür ederim ;)

        Sil
    7. tarhana her sene 'kışlık' hazırlıkların başını çeker bizim evde. ve kışlık olduğu için o olabildiğince fazla yapılır net 4-5 kilo undan başlayıp mayalanma evresine doğru 7-8 kilo unu bulan miktarlarda yapıyor sevgili annecim. biz içine çekilmiş haşlanmış nohutta koyuyoruz bazen mesela. bu hamuru bekletip sürekli yoğurma süresi hamurun içine konulan malzemelerin durumuna göre değişir aslında. rahmetlik babaannem kabarmaz olunca ser kurutmaya derdi. kurutma çok zor haliyle bütün ev kokuyor tarhanaya o süreçte.
      bizler o hamur halinde de saklıyor ve kullanıyoruz tarhanayı. kurutma zamanı geldiğinde annem bir kısmını ayırır ve buzdolabı poşetlerine koyup buzdolabında saklar. hamur halinde saklanan tarhananın daha ekşimsi ve mayhoş bir tadı vardır. benim favorim hamur tarhanadır lakin sevmeyenler de olabiliyor. elinize sağlık bu arada tarhana zahmetli iştir :)

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Bu değerli ve güzel bilgiler için çok teşekkür ederim sevgili Nayaa. Nohut'u da duydum, bunuda bir daha ki sefere ekleyebilirim..Bir daha ki sefere hamur şeklinde biraz buzluğa atacağım senin bu yorumundan sonra ;) Ben ekşimsi ve mayhoş halini çok severim ;) Sevgili Anneciğinin ellerinden öpün benim için..

        Sil
      2. buzdolabının buzluk veya dondurucu kısmında değil, normal soğutucu kısımda saklıyoruz. belirtmemişim, yanlış yönlendirmeyeyim. umarım seversiniz o halini bence en iyi hali odur :)

        Sil
      3. Aa peki o sekilde ne kadar dayanir? Ben buzlukta saklanicak sandim..

        Sil
      4. uzun süre dayanıyor 4-3 ay gibi. dediğim gibi kışlık yapıyoruz ve bütün kış tüketiyoruz biz. tabi hamur halini öncelikli tüketiyoruz. zaten o halini de tüketemeyeceğinizi düşünürseniz robottan geçirip 2-3 gün havalandırırsanız kuru tarhana elde etmiş oluyorsunuz.

        Sil
      5. uzun süre dayanır 3-4 ay gibi. dediğim gibi kışlık yapılır ve bütün kış kullanılır. hamur hali öncelikli tüketilir haliyle. ama o halini tüketemeyeceğinizi düşünürseniz robottan geçirip 2-3 gün havalandırırsanız kuru tarhana elde etmiş olursunuz.

        Sil
    8. Diyet yaparken tarhanayı nasıl kullanıyorsunuz yağsız mı tüketiyorsunuz bilemedim bi sorayım dedim
      Çok teşekkürler

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Diyet yaparken icinde un oldugu icin Tarhana icmiyorum. Bunu Subat´da yapmistim, en cok da kizim icin, yapimini paylasmak simdi kismet oldu.

        Sil
    9. bi cesaret geldi, yapabilirmiyim? acaba
      hele ki Damla çok seviyorken elimdeki tükenmişken ;)

      YanıtlaSil
    10. Ekşimiş ev yoğurdum vardı. Diğer malzemelerde. Kalktım bende tarhana yaptım.

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Nasil oldu? Eminim cok lezzetli olur sonucu. Ellerine saglik ;)

        Sil
    11. İyi akşamlar Ayşe Hanım,
      keçi peynirini kullanmayınca, diğer malzemlerdeki miktarları çoğaltıp ya da azaltmak gerekiyor mu? Sıvı oranı bakımından. Karışımı dört gün saklayıp, un ekleme sürecinde kullandığınz kap ne kadar litrelik olmalı acaba? Şu an tahmin etmekte zorlanıyorum açıkçası, beş litrelik yeter mi?

      Bânu

      YanıtlaSil
    12. Malzemeye bir de dilimlenmiş ayva eklemenizi tavsiye ederim. Rondoya geçirmiyorsunuz. Ayvanın suyu tamamen çekildiğinde tarhananız kurutma işlemine geçmeniz için gerekli zamanın geldiğini size söylüyor. Ve soğuk algınlığı, astım, bronşit için ideal bir besin kaynağına dönüşüyor.

      Ben dolapta saklanan kurutulmamış biçimdeki tarhanayı sevmedim. Bira mayası tadını hissediyorsunuz.

      YanıtlaSil
    13. Merhabalar.un ekleme asamasinda kivami neye benzemeli.yani unun miktarini nasil anlayacagiz.

      YanıtlaSil
    14. Merhabalar.unu ekleme asamasinda kivamini nasil anlayacagiz.

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Merhaba. Aslinda civik gibi olucak, yumusak hamur kivaminda ;)

        Sil
    15. INANIRMISINIZ BILMEM AMA BUGUN TARHANAMIZ BITTI KIZIM HERSABAH YERDI COK SEVIYOR TARHANAYI,BENDE SIZIN GIBI HIC BILMIYORUM NASIL YAPILIR GOOGLE YAZDIM TARHANA NASIL YAPILIR DIYE,SIZIN BLOG'A RASTLADIM BENDE KIZIM ICIN DENEYCEM YAPICAM YAPMALIYIM,YAVRUM ICIN YESINDE BUYUSUN :) TARIFINIZ COK IYI RESIMLI SAGOLUN COK COK SEVAPA GIRDINIZ,SAYGILAR,SELAMLAR....

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Cok sevindim. Kolay gelsin. Kiziniza sevdiklerinize sifa olsun

        Sil
    16. cok severim, hem de en ekşi halini.. surekli ev yapimi-organik tarhanalar alip duruyorum ama çogu sirf undan yapilmis lezzetsiz seyler. kendim yapayim dedim, arastirdim..o kadar tarif gordum ama sizinki gibi net ve açıklayıcısını ustelik fotolarla birlikte)gormedim, usenmeyip paylastiginiz icin tesekkurler. bu yaz ablamla birlikte yapicaz..

      YanıtlaSil
    17. ayrica takip butonunuz hatali yapilandirilmis gorunuyor, takip edemedim blogunuzu

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Ben tesekkür ederim güzel yorumunuz icin. Ara sira bana da oluyor, baska bloglari takip etmek istedigimde. Tekrar deneyince oluyor. Sevgiler ;)

        Sil
    18. Merhaba hic haslamadan robotda cekiyoruz degilmi haslasak farki nedir acaba ?

      YanıtlaSil
    19. tekirdağda kilosu 12 tl ye ev yapımı tarhana üretiyoruz. siparişleriniz için tel:05386683415 ayrıca ürettiğimiz tarhanayı pazarlarda, marketlerde vb. satmak isteyen işletme sahiplerini bekleriz.

      YanıtlaSil
    20. tekirdağda kilosu 12 tl ye ev yapımı tarhana üretiyoruz. siparişleriniz için tel:05386683415 ayrıca ürettiğimiz tarhanayı pazarlarda, marketlerde vb. satmak isteyen işletme sahiplerini bekleriz.

      YanıtlaSil
    21. bugday unu yerine misir unu yada baska bir un olurmu bilginiz varmi lutfen.

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Merhaba, misir unu ile hic denemedim, fakat karabugday unu ile kesinlikle cok güzel oluyor. Misir unu ile denerseniz bana da haber verin. Kolay gelsin

        Sil
    22. Merhaba,tarif icin cok tesekkürler! Ben den ogullarim icin denemek istiyorum, ama malzemeleri rondodan önce pisirmek gerekiyor mu? Diyelim biberleri nasil soyuyorsunuz?

      YanıtlaSil
    23. Merhabalar😊bende bu sene tarhanamı yazin yapamadim,kışın yapilir mi diye arastirirken sizin yazımınızla karsilastim,deniyecegim ve ictiğimizde gülümsemeyle sizi (ne kadar tanımıyorsamda)anımsıyacağım😊sevgilerimle.

      YanıtlaSil
      Yanıtlar
      1. Ne kadar güzel bir yorum. Cok tesekkürler <3

        Sil
      2. Acaba dogalgazli evde tarhana kurur mu yani oda sıcak isekuf sorunu yaşamam inşallah

        Sil

    Yorum Gönder